Η μπλογκόσφαιρα αποδυναμώθηκε, αλλά ποτέ δεν θα σβήσει

i-blogosphere-apodynamothike-alla-pote-den-tha-svisei

Ασχολούμενος ενεργά με το διαδίκτυο από το 2000, είχα την τύχη να δω την μπλογκόσφαιρα να φτάνει στο υψηλότερο της σημείο περίπου το 2010, όταν τότε οι bloggers είχαν την δύναμη να επηρεάζουν τη σκέψη των αναγνωστών και μάλιστα μία μεγάλη μερίδα εξ αυτών που έκανε σοβαρή δουλειά είχε ένα πιστό κοινό που τους ακολουθούσε σε κάθε βήμα, λαμβάνοντας τεράστια στήριξη για να προχωρήσουν περαιτέρω και να μετατρέψουν το απλό ιστολόγιο σε ένα σε ένα ιστοχώρο διαμοιρασμού Ιδεών.

Δυστυχώς, αυτή η ακμή δεν έμελλε να κρατήσει για μεγάλο χρονικό διάστημα, προφανώς γιατί ήρθαν αλλά μέσα να αντικαταστήσουν το blogging με αρνητικό πρόσημο σιγά-σιγά να αρχίζει να φθίνει αυτή η ένδοξη πορεία πολλών bloggers που άρχισαν να στρέφουν την προσοχή τους σε άλλα πιο προσοδοφόρα αντικείμενα ενασχόλησης, και φυσικά δεν εννοώ μόνο το οικονομικό σκέλος της υπόθεσης, αλλά και άλλες παραμέτρους που θα σας εξηγήσω λεπτομερώς παρακάτω.

Το YouTube έβλαψε την μπλογκόσφαιρα

Παρόλο που αρκετοί bloggers ασχολούνται παράλληλα και με τους δύο τομείς, εν τούτοις η πλειονότητα εξ αυτών έχει ρίξει το βάρος τους κυρίως στο YouTube. Και αν αναρωτιέστε γιατί συμβαίνει αυτό, η απάντηση είναι πως το οπτικοακουστικό υλικό έχει μεγαλύτερη επίδραση στο χρήστη που το παρακολουθεί σε αντίθεση με το γραπτό κείμενο το ιστολογίων. 

Οπότε, στην προσπάθεια τους οι bloggers να μην καταστούν παρωχημένοι και μείνουν πίσω στον ανταγωνισμό, κατάλαβαν αμέσως πως εδώ απαιτείται αλλαγή πλεύσης για να διατηρήσουν τα κεκτημένα τους, ώστε να μην τους εγκαταλείψουν ποτέ οι αναγνώστες που τους αγάπησαν και λάτρεψαν με πολύ πάθος, διότι πλέον το YouTube ήρθε να σαρώσει τα πάντα στο διάβα του, προξενώντας τεράστια ζημιά σε πολλά  μικρομεσαία sites και blogs που είδαν την επισκεψιμότητα τους να κατακρημνίζεται, αφού πλέον αυτοί οι χρήστες χρησιμοποιούν κατά κόρον το YouTube.

Επιπρόσθετα, το YouTube φάνταζε ως μία πρώτης τάξεως ευκαιρία για τους bloggers προκειμένου να επεκτείνουν τις δραστηριότητες τους και σε άλλα κανάλια απόκτησης κοινού, και αυτή η ιδιομορφία φάνηκε ιδιαίτερα έντονη σε ολόκληρη την υφήλιο, και όχι μονάχα στις ανεπτυγμένες χώρες του δυτικού πολιτισμού που έχουν τα χρήματα να αγοράσουν τον απαραίτητο εξοπλισμό, κάμερες, μικρόφωνα, softbox, και ούτω καθεξής. Αφού πλέον μπορείς να τραβήξεις βίντεο και με μία web camera σε ανάλυση 1080p, όπως κάνουν αρκετοί Ινδοί και Πακιστανοί youtubers με μικρό μπάτζετ.

Κέρδη από το blogging

Ίσως, αυτή είναι η μεγαλύτερη πληγή για την μπλογκόσφαιρα, Θα σας παραθέσω ένα απλό παράδειγμα από έναν γνωστό μου που είχε ένα ιστολόγιο στην Αγγλική γλώσσα και μάζευε σε μηνιαία βάση περίπου 100.000 μοναδικούς επισκέπτες, μονάχα από τα οργανικά αποτελέσματα των μηχανών αναζήτησης. Τα κέρδη που έβγαζε από το Google analytics περίπου το 2015 ανέρχονταν από 500 μέχρι 700 ευρώ, που αντικειμενικά δεν τα λες λίγα λεφτά, αλλά αν αναλογιστείς πως το blog του ήταν στο wordpress και χρειαζόταν ένα vps hosting για να εξυπηρετεί άτομα από όλο τον κόσμο, τότε αμέσως καταλαβαίνουμε πως τα έξοδα ήταν τεράστια και δεν του έμειναν καθόλου χρήματα για τον για τον ίδιο.

Εάν αυτό το blog ήταν στην Ελληνική γλώσσα με τους ίδιους αριθμούς επισκεψιμότητας, τότε δεν θα κέρδιζε παραπάνω από 100 ευρώ το μήνα, χρησιμοποιώντας το Google adsense. 

Και αδιαμφισβήτητα θα αναρωτηθείτε γιατί να μην μεταφέρει το ιστολόγιο του στο blogspot, εκεί που δεν θα έχει καθόλου έξοδα. Εδώ η απάντηση είναι σχετικά εύκολη και ο λόγος που δεν το πράττουν οι περισσότεροι bloggers έγκειται στο γεγονός ότι δεν ενδείκνυται για το SEO, και μάλιστα η πλατφόρμα του Blogger.com που ανήκει στην Google συνοδεύεται από πάρα πολλούς περιορισμούς, όσον αφορά την επεκτασιμότητα των δυνατοτήτων, κάτι που βάζει εμπόδια στο να προσαρμόσεις τη διαδικτυακή τοποθεσία σου ανάλογα με τις ανάγκες σου.

Η μπλογκόσφαιρα αποδυναμώθηκε, αλλά ποτέ δεν θα σβήσει

Αν και δεν είμαι προφήτης για να προβλέψω τι θα συμβεί στο μακρινό μέλλον, όμως από την εμπειρία που έχω καταλήγω στο συμπέρασμα πως η μπλογκόσφαιρα θα υπάρχει και μετά από δύο δεκαετίες, ανίσχυρη μεν, αλλά ζωντανή δε. Αυτό το σκεπτικό μου το στηρίζω στη συνισταμένη που σχετίζεται με το γράψιμο, και πρακτικά το επιλέγουν μόνο εκείνοι που έχουν ιδιαίτερες ικανότητες στη συγγραφή κειμένων.

Μην ξεχνάτε πως το γράψιμο στο διαδίκτυο δεν είναι καθόλου εύκολη υπόθεση, αν μιλάμε για υψηλό επίπεδο ποιότητας, και για αυτό ακριβώς πληρώνεται πανάκριβα από διάφορα εμπορικά σήματα που πληρώνουν γνωστούς bloggers ώστε να γράφουν για τους ιστότοπους τους. Ένας καλός αρθρογράφος είναι περιζήτητος, και σας μιλάω εκ πείρας πως είναι δύσκολο να βρεις κάποιον να μπορεί να γράψει ένα υπέροχο άρθρο 2.500 λέξεων προκειμένου να αναρριχηθεί ψηλά στα αποτελέσματα αναζήτησης και να φέρει μεγάλη επισκεψιμότητα.

Μάλιστα, κατά καιρούς με πλησιάζουν διάφορα brand name που μου ζητούν να τους προτείνω κάποιον καλό αρθρογράφο ώστε να δουλέψει για αυτούς, και η απάντηση μου είναι ότι δεν υπάρχουν καλοί διαθέσιμοι για αυτό το σκοπό, παρά μόνο μέτριοι, προφανώς γιατί αυτός που ασκεί το blogging ως full time δραστηριότητα και το έχει ως κύριο επάγγελμα, δεν έχει χρόνο να παρατήσει τη δουλειά του και να τρέχει για πουρνάρια, εκτός και αν αμοιβή είναι τόσο μεγάλη που ενδεχομένως να αξίζει τον κόπο. 

Λίγοι bloggers καταφέρνουν να διακριθούν στην μπλογκόσφαιρα

Ένα blog για να κατορθώσει να μαζεύει πολλούς επισκέπτες απαιτείται πρωτίστως να το έχει βελτιστοποιημένο για τις μηχανές αναζήτησης, κάτι που ελάχιστοι ξέρουν πως να το πράξουν σωστά, με συνέπεια να παραμένει στα αζήτητα, αναγκάζοντας τον εκάστοτε blogger να τα παρατήσει κακήν-κακώς, αφού δεν έχει νόημα να συνεχίσει κάτι που δεν αποδίδει, ενώ παράλληλα του τρώει αρκετό χρόνο που θα μπορούσε να τον αφιερώσει σε μία συμβατική εργασία ώστε να λαμβάνει ένα μισθό κάθε μήνα για να πληρώνει τις υποχρεώσεις του.

Επιπλέον, ένα ιστολόγιο χρειάζεται να ενημερώνετε κάθε μέρα με φρέσκο υλικό, και δεν μιλάω για άρθρα 300 λέξεων, που επί της ουσίας δεν έχουν σκοπό ύπαρξης, και απλά γράφονται από τους ανίδεους, πιστεύοντας πως έτσι κάνουν το σωστό. Παραδείγματος χάριν, ας υποθέσουμε ότι έχω γράφει 1.000 άρθρα 350 λέξεων στο blog μου, από αυτά κανένα δεν θα μπορέσει αναρριχηθεί στις τρεις πρώτες θέσεις των αποτελεσμάτων αναζήτησης, και ιδιαίτερα σε ανταγωνιστικές λέξεις κλειδιά με μεγάλο όγκο αναζητήσεων.

Αυτό σημαίνει ότι ο πολύτιμος κόπος που αφιέρωσα για να γράψω τα 1.000 άρθρα δεν πρόκειται να τελεσφορήσει και να ανταμειφθεί από την Google, παρά μόνο από τους πιστούς μου αναγνώστες που με συμπαθούν και με δικαιολογούν ότι ασυναρτησία και να κάνω. Όμως και αυτοί κάποια στιγμή ίσως να με παρατήσουν, γιατί θα υπάρχει κάποιος ανταγωνιστής με τρομερό περιεχόμενο που δεν θα συγκρίνομαι μαζί του.

Κλείνοντας το συλλογισμό μου για την μπλογκόσφαιρα θα ήθελα να επισημάνω πως προσωπικά παροτρύνω αρκετό κόσμο να ασχοληθεί με αυτό το αντικείμενο, όχι γιατί το blogging είναι καλύτερο από το vlogging, αλλά γιατί είναι ένα στοιχείο που μπορούν να το υπηρετήσουν μόνο οι γενναίοι, λόγω των δυσκολιών που ενέχει, και την άπειρη υπομονή και επιμονή που χρειάζεται να έχει ο blogger ώστε να διακριθεί και να τραβήξει τα βλέμματα των μέσων μαζικής ενημέρωσης και να αποτελεί σημείο αναφοράς για την εγκυρότητα του υλικού που παράγει.